SHARE
Από Παναγιώτης Γαρουφαλίδης
Αρθρογραφία
05.12.2017

«Δοκιμάσαμε τα social media αλλά χωρίς αποτέλεσμα»

Η χρήση των social media για την επικοινωνία ενός brand στο διαδίκτυο δεν είναι μια απλή υπόθεση, όπως φαίνεται ότι πιστεύουν οι περισσότερες επιχειρήσεις. Από την εμπειρία μας έχουμε διαπιστώσει ότι πολλά από τα ιθύνοντα στελέχη τείνουν να μην επενδύουν τον κατάλληλο χρόνο στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μίας συγκεκριμένης στρατηγικής, αλλά και να επιμένουν σε τακτικές «push marketing» (π.χ. τηλεοπτική διαφήμιση, website banner, κ.ά.) δημιουργώντας έτσι ένα μονόπλευρο κανάλι επικοινωνίας.

Κάτι τέτοιο όμως δείχνει ότι δεν έχουν αντιληφθεί τις πραγματικές δυνατότητες της online κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργώντας λανθασμένες προσδοκίες και πιστεύοντας ότι θα αυξηθούν οι πωλήσεις τους μόνο και μόνο χάρη στην online παρουσία τους.

Αυτό που εμείς εξηγούμε σε συναντήσεις μας με τους αρμόδιους είναι ότι τα social media δεν υπόσχονται πάντα άμεση αύξηση των πελατών, αλλά ότι αποτελούν ένα εξαιρετικό εργαλείο στη δημιουργία μιας online κοινότητας ενδιαφερόμενων με στόχο την ενίσχυση του brand awareness και loyalty – δύο βασικών στοιχείων που ούτως ή άλλως συνεισφέρουν στην κατεύθυνση αυτή.

Για να το επιτύχουν αυτό, χρειάζεται να προβάλλουν στο κοινό τους «περιεχόμενο» το οποίο θα είναι χρήσιμο ή πρακτικό, δείχνοντας ότι πίσω από έναν social λογαριασμό βρίσκεται ένα ανθρώπινο, έμπιστο και φιλικό πρόσωπο. Το περιεχόμενο αυτό μπορεί να είναι είτε κάποιο ενημερωτικό άρθρο είτε κάποιο άλλο οπτικοακουστικό υλικό που βοηθά ή καθοδηγεί τον χρήστη στην αγορά του.

Το κατάλληλο «περιεχόμενο»

Δεν υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι «κανόνες χρήσης» ως προς το τι περιεχόμενο θα πρέπει να δημιουργήσει ή να αναπαράγει η εκάστοτε επιχείρηση, καθώς το κοινό ανταποκρίνεται διαφορετικά ανάλογα με τον κλάδο, την ηλικία, την ενασχόληση κ.λπ. Έχουν πραγματοποιηθεί όμως ορισμένες έρευνες και αναλύσεις, οι οποίες πλησιάζουν σε αυτή την κατεύθυνση.

Ιδιαίτερα χρήσιμα είναι τα ευρήματα μιας μελέτης που πραγματοποίησε η εταιρία UM σε ένα ερευνητικό δείγμα 50.000 ατόμων από 65 χώρες. Τα ευρήματά της αποκαλύπτουν τον τύπο περιεχομένου που προτιμούν οι καταναλωτές στα social media, τι κάνουν share και ποια είναι τα κίνητρά τους πίσω από κάθε social sharing ενέργεια. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά:

– Ο καλύτερος τρόπος για να εκμεταλλευτείς ένα περιεχόμενο είναι να το προσαρμόσεις ακριβώς στο κοινό σου. Τα κίνητρα για να κάνει κάποιος sharing διαφέρουν σημαντικά ανάμεσα στις κατηγορίες και το κοινό – άρα είναι πλέον ώρα τα brands να ξεφύγουν από την απλή δημιουργία ενός fun περιεχομένου και να επενδύσουν στο χρήσιμο και το πρακτικό.

– Υπάρχει σημαντική διαφορά ανάμεσα στο περιεχόμενο που εκτιμούν οι καταναλωτές, το είδος του περιεχομένου που κερδίζει views στο YouTube και σε αυτό που θα κάνουν share. Μόνο το 16% θεωρούν αξιόλογο ένα περιεχόμενο που «εκφράζει μια συγκεκριμένη άποψη», ωστόσο το 41% δηλώνει ότι θα μοιραζόταν το περιεχόμενο αυτό με άλλους.

– Οι καταναλωτές επενδύουν συναισθηματικά στο περιεχόμενο. Αυτό σημαίνει πως όταν μοιραζόμαστε κάτι, στην πραγματικότητα κάνουμε μια δήλωση για τον εαυτό μας, άρα το περιεχόμενο που μοιραζόμαστε συνδέεται άμεσα με την διαδικτυακή μας εικόνα και φήμη. Αυτός ο συναισθηματικός δεσμός μπορεί να έχει άμεσο αντίκτυπο στα brands, οπότε το αξιόλογο και η αξιοπρέπεια θα πρέπει να είναι δύο από τα βασικά χαρακτηριστικά του περιεχομένου που δημοσιεύουν.

Επικοινωνιακές τακτικές

Κάθε είδος άρθρου, βίντεο ή εικόνας μπορεί να είναι από μόνα τους αρκετά ώστε να κεντρίσουν τον ενδιαφέρον του κοινού, ωστόσο είναι σημαντικό τις περισσότερες φορές να εφαρμόζονται μερικές συγκεκριμένες τακτικές για την επικοινωνία τους.

Τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα εντόπισε σε μια πρόσφατη ανάλυση η ομάδα πίσω από το Buzzsumo, ένα πολύ χρήσιμο online εργαλείο για τη σχεδίαση content marketing στρατηγικής. Στην έρευνα που πραγματοποίησε, αναλύθηκαν 1 δισεκατομμύριο posts από 30 εκατομμύρια εταιρικές σελίδες προκειμένου να οριστούν οι καλύτερες τακτικές επικοινωνίας του περιεχομένου. Σύμφωνα με τα ευρήματα:

– Τα posts που εμφανίζουν το μεγαλύτερο engagement είναι αυτά που θέτουν μια ερώτηση στο κοινό, αλλά και συνοδεύονται από μια εικόνα.

– Τα post των οποίων το κείμενο δεν ξεπερνά τους 50 χαρακτήρες είναι και τα πιο δημοφιλή.

– Τα video posts, των οποίων τα video έχουν ανέβει απευθείας στο Facebook παρουσιάζουν 6 φορές μεγαλύτερο engagement σε σχέση με τα video posts που οδηγούν σε video του YouTube.

– Οι χρήστες του Facebook δεν φαίνεται να συμπαθούν τα hashtags, καθώς τα posts που δεν τα περιλαμβάνουν είναι πιο «engaging» σε σχέση με τα posts όπου συναντά κανείς το γνωστό σύμβολο “#”.

– Τα posts που δημοσιεύονται το δίωρο μεταξύ 22:00 και 00:00 χαίρουν μεγαλύτερου engagement.

– Τα posts που δημοσιεύονται τις Κυριακές έχουν κατά μέσο όρο καλύτερο engagement. Όπως και στην περίπτωση των posts που δημοσιεύονται τις βραδινές ώρες, η επιτυχία αυτών φαίνεται να οφείλεται στο ότι τη συγκεκριμένα ημέρα υπάρχει λιγότερος ανταγωνισμός.

– Τα posts που οδηγούν σε μακροσκελή άρθρα (πάνω από 1.000 λέξεις) κερδίζουν σε engagement.

– Τα posts με φωτογραφίες μέσω Instagram παρουσιάζουν 23% πιο αυξημένο engagement.

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας.

SHARE