SHARE
Από Παναγιώτης Γαρουφαλίδης
Αρθρογραφία
06.08.2020

Τι πρέπει να αλλάξετε στο Social Media Marketing το 2020

Πριν από μερικούς μήνες και ειδικότερα με την έναρξη της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης από τον κορονοϊό (Covid-19) τα τμήματα μάρκετινγκ των εταιρειών κλήθηκαν να προσαρμοστούν σε μία νέα κανονικότητα.

Και ιδίως σήμερα που τα social media αποτελούν τα βασικότερα κανάλια για την πλειονότητα των επιχειρήσεων, τα ερωτήματα που ακούγονταν πιο συχνά ήταν: «τι θα κάνουμε εν μέσω της πανδημίας», «πρέπει να σταματήσουμε ή να συνεχίσουμε και αν συνεχίσουμε τι πρέπει να πούμε»;

Σε αυτές τις περιπτώσεις οι απαντήσεις δίνονται κατόπιν παρακολούθησης των εξελίξεων. Όταν όμως υπάρχει ανάγκη για αμεσότητα οι ενέργειες πρέπει να σχεδιάζονται με γνώμονα τον άνθρωπο, τις νέες ανάγκες και προσδοκίες του.

Και αυτό δεν είναι κάτι νέο στο μάρκετινγκ. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις παγκοσμίως ανέκαθεν σχεδίαζαν και υλοποιούσαν την επικοινωνία τους θέτοντας στο επίκεντρο τους ανθρώπους στους οποίους απευθύνονται. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Apple, όπου ο Steve Jobs έλεγε «πρώτα ο άνθρωπος και μετά η τεχνολογία ως enabler».

Αντίστοιχα, ο Αμερικανός συγγραφέας Seth Godin έλεγε ότι: «οι μεγάλοι επαγγελματίες του μάρκετινγκ δεν χρησιμοποιούν τους καταναλωτές για να λύσουν τα προβλήματα της εταιρείας τους – χρησιμοποιούν το μάρκετινγκ για να λύσουν τα προβλήματα άλλων ανθρώπων».

Από πλευράς πολλών εταιριών παρατηρήθηκε μία σημαντική στροφή ως προς τις ενέργειές τους, οι οποίες ξεκίνησαν να προσαρμόζονται σε μία νέα κανονικότητα. Αυτό που όμως άλλαξαν δεν ήταν η έμφαση που δίνουν στον άνθρωπο. Ήταν ότι προσαρμόστηκαν γύρω από τις νέες προσδοκίες του, εξατομικεύοντας τα μηνύματά τους και παρακολουθώντας ταυτόχρονα τις νέες τάσεις.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες τάσεις

Οι συνήθειες και η αγοραστική συμπεριφορά του κοινού είναι γεγονός ότι έχουν αλλάξει με πολλούς τρόπους και αυτό επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το μάρκετινγκ για τις επιχειρήσεις.

Ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού παγκοσμίως υιοθέτησε τα ψηφιακά μέσα σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση και πληροφορίες για προϊόντα και υπηρεσίες. Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey το λεγόμενο «digital adoption» συνέβη σε μόλις λίγους μήνες, χρόνος ο οποίος αρχικά με βάση τις εκτιμήσεις ανερχόταν στα 2 με 3 χρόνια. Και αυτή η αλλαγή, όπως φαίνεται, έχει έρθει για να μείνει.

Επιπροσθέτως, ο αντίκτυπος του social commerce φαίνεται επίσης να αυξάνεται. Το 34% των συμμετεχόντων στην έρευνα λένε ότι έχουν προχωρήσει σε αγορές, αφού είδαν μια πρόταση από Influencer στο Instagram.

Το αυξημένο digital adoption διαφαίνεται μάλιστα και στις υπηρεσίες. Ο τραπεζικός τομέας ειδικότερα κατέχει τα υψηλότερα ποσοστά υιοθέτησης, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η άνοδος στην αγορά τροφίμων και στην μόδα.

McKinsey - exhibit

Πρόσφατα επίσης ξεκινήσαμε να βλέπουμε νέες συνεργασίες μεταξύ εταιρειών προκειμένου να εξυπηρετήσουν το κοινό τους online. Τα σούπερ μάρκετ ακολούθησαν πιο δυναμικά αυτή τη χρονιά ενώ τα παραδείγματα διαρκώς αυξάνονται.

Σχεδίαση των επόμενων βημάτων

Οι marketers με τα νέα δεδομένα και σε συνεργασία με τα υπόλοιπα διοικητικά τμήματα της επιχείρησής τους θα πρέπει να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα προκειμένου να σχεδιάσουν τα επόμενα βήματα και να επιτύχουν στο νέο γεμάτο προκλήσεις μέλλον:

– Οι μεγαλύτερες εταιρίες παγκοσμίως έχουν ορίσει και ακολουθούν πιστά σε κάθε τους ενέργεια ένα όραμα και μία στρατηγική. Μπορεί όμως η κατεύθυνση που έχουν ορίσει να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες και προσδοκίες του κοινού;
– Πόσο καλά γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά του κοινού τους; Πόσο ουσιώδεις είναι οι γνώσεις που έχουν για το κάθε segment;
– Ποιες είναι οι δυνατότητές τους σε ό,τι αφορά την ανάλυση των χαρακτηριστικών του κοινού; Μπορούνε να αξιοποιήσουν αυτές τις γνώσεις και πόσο γρήγορα μπορούνε να δράσουν;
– Πώς μπορούνε να επηρεάσουν το λεγόμενο «ταξίδι του καταναλωτή» και να κάνουν τα μηνύματά τους πιο εξατομικευμένα;
– Ποια είναι τα κανάλια και τα μηνύματα που θα φτάσουν σήμερα στο κοινό τους και θα επηρεάσουν την αγοραστική συμπεριφορά του;
– Πώς θα μπορούσαν να προσαρμοστούν τα χαρακτηριστικά των προϊόντων και των υπηρεσιών, καθώς και η τιμολόγησή τους με βάση τις νέες ανάγκες;

Γιατί είναι όμως απαραίτητα όλα αυτά για το social media marketing; Γιατί τα social media είναι ένα κανάλι επικοινωνίας. Το περιεχόμενο (content) που παράγουν τα brands βασίζεται στη στρατηγική μάρκετινγκ που έχουν ορίσει και απλά προσαρμόζεται στο εκάστοτε κανάλι.

Εφαρμογή στο Social Media Marketing

Έχοντας απαντήσει σε όλα τα παραπάνω θα είστε σε θέση να υλοποιήσετε τα επόμενά σας βήματα με μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Με γνώμονα τον άνθρωπο και τις προσδοκίες του:

– Δημιουργήστε το επόμενο περιεχόμενό σας με στόχο να εξυπηρετήσετε ή να βοηθήσετε.
– Προσαρμόστε το ύφος και τον τόνο των μηνυμάτων σας.
– Συνδεθείτε μαζί του με συνέπεια, δημιουργώντας ουσιώδεις σχέσεις.
– Συνεχίστε να δίνετε έμφαση στις πωλήσεις καλλιεργώντας πρώτα το προσόν της ενσυναίσθησης – «μπείτε» στα παπούτσια του.

SHARE