Θα μπω στο θέμα κατευθείαν. Αγαπώ τα social media και μπορώ να πω με μεγάλη βεβαιότητα ότι είναι ο λόγος που δημιούργησα και αναπτύσσω την εταιρία μου. Αλλά αυτό είναι το λιγότερο που έχω κερδίσει.
Μέσα από τα social media γνώρισα καταπληκτικούς ανθρώπους που άλλοι έγιναν συνεργάτες και άλλοι πελάτες. Είμαι σίγουρος ότι δεν θα είχα τη δυνατότητα να τους γνωρίζω δίχως τα κοινωνικά δίκτυα. Τα social media και ιδιαίτερα το blogging μου έδωσαν την ευκαιρία να μοιραστώ με άλλους ανθρώπους τις σκέψεις μου, τις γνώσεις, τις εμπειρίες που έχω συγκεντρώσει από την μελέτη και την επαγγελματική μου δραστηριότητα. Έτσι με έμαθε ο κόσμος και έφτασα στο σημείο να συμμετέχω ως ομιλητής σε συνέδρια, ημερίδες και ενδοεταιρικά meetings μεταδίδοντας τις απόψεις μου για την επόμενη μέρα του μάρκετινγκ.
Τώρα μπορώ να δηλώνω παρόν όποτε αισθάνομαι ότι θέλω να μιλήσω στο κοινό μου, στους ψηφιακούς μου φίλους. Όχι, δεν με πειράζει που είναι ψηφιακοί φίλοι διότι το προτιμώ από το περιορισμένο περιβάλλον που μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε τα προηγούμενα χρόνια. Θέλω να ξέρω τι κάνει ο Μανώλης, που βρίσκεται ο Μιχάλης, τι γράφει ο κ. Πάνος, τις απόψεις της Μαρίας και να διαβάζω τα άρθρα ανθρώπων που σέβομαι και εκτιμώ την άποψή τους.
Άλλωστε εδώ που τα λέμε, τα πάντα είναι θέμα ερμηνείας. Άλλος βλέπει το διαδίκτυο και τα social media ως ένα μπαμπούλα που θα τον αποβλακώσει, θα του πάρει την δουλειά, θα το απομονώσει από την κοινωνία, θα τον κάνει λιγότερο κοινωνικό και άλλος τα βλέπει ως το μεγαλύτερο δώρο που έχει δοθεί στην κοινωνία και στον τρόπο επικοινωνίας μας. Εμένα μου αρέσει να βλέπω τα πράματα θετικά.
Δίχως τα social media τι θα είχα κάνει; Τ-Ι-Π-Ο-Τ-Α!
Η πρώτη μου επαφή με τα social media ήταν το 2008 όταν παρακολούθησα την ομιλία ενός τύπου από την Αγγλία που άρχισε να μας μιλάει για κάτι πλατφόρμες αλληλεπίδρασης, για τα communities, για την ανοιχτοσύνη των επιχειρήσεων, για την παραγωγή περιεχομένου, για το branding και τις νέες ευκαιρίες που δημιουργούνται από την κοινωνικοποίηση του διαδικτύου.
Στο τέλος, με ρώτησε πως μου φάνηκαν όλα αυτά και εγώ του απάντησα με μια λέξη: “Chaotic”!
Έχοντας οκτώ χρόνια χρήσης των social media, βλέπω την δραστηριότητα των επιχειρήσεων και καταλαβαίνω ότι κάπου το έχουμε χάσει. Κάποια παρερμηνεία έχει γίνει, κάτι δεν έχουμε καταλάβει σωστά. Οι περισσότερες εταιρίες επενδύουν στο ψηφιακό μάρκετινγκ και τα social media και μετά προσαρμόζουν την παλιά στρατηγική, τον παλιό τρόπο σκέψης στα νέα μέσα.
Στην ουσία αυτό που κάναμε είναι ότι από τον όρο social media κρατήσαμε το media, ξεχάσαμε το social και τώρα τα χρησιμοποιούμε ως μια νέα τηλεόραση και ραδιόφωνο που σημαίνει one-way communication. Μην μπορώντας να απαρνηθούμε τον παραδοσιακό τρόπο επικοινωνίας μεταξύ εταιρίας και ανθρώπων που χαρακτηριζόταν ως top-down, πήραμε τα social media και τα χρησιμοποιούμε για broadcasting.
Μα, που πήγε ο όρος social; Αλληλεπίδραση; Επικοινωνία; Ανταλλαγή απόψεων; Ανακάλυψη νέων ευκαιριών; Απάντηση στα ερωτήματα και τις προκλήσεις; Συν-δημιουργία νέας γνώσης μαζί με τους πελάτες;
Ψυχρές branded κοινοποιήσεις, προωθητικά banners, προϊοντικές προσφορές, διαγωνισμοί και δημιουργικότητα που περιορίζεται στο design. Όχι, όχι δεν είναι αυτός ο σωστός τρόπος χρήσης των social media όταν έχεις αποφασίσει να απευθυνθείς σε ανθρώπους και να χτίσεις σχέσεις.
Τα social media έγιναν μέρος της καθημερινότητάς μας διότι βασίζονται στα σημαντικότερο στοιχεία του ανθρώπινου DNA όπως ο διάλογος, η δημιουργία, η σύνδεση, το μοίρασμα. Μπορεί όλα να άλλαξαν, η ανθρώπινη φύση παραμένει η ίδια.
Αυτές είναι οι απόψεις μου για τα social media.
– Τα social media ανήκουν στους ανθρώπους και τις κοινότητες. Οι υπόλοιποι είναι απλά καλεσμένοι.
– Τα social media δεν είναι μέσω μετάδοσης μηνυμάτων ενός προς όλους. Αυτό το κάνει η τηλεόραση.
– Τα social media είναι ανοιχτός διάλογος και επικοινωνία όλοι-προς-όλους.
– Τα social media είναι το περιβάλλον όπου θέτεις ερωτήματα και περιμένεις από το κοινό σου να ξεκινήσει τη συζήτηση.
– Τα social media δεν είναι το μέρος που έρχεσαι για να βγάλεις λεφτά. Εδώ βοηθάς, προσφέρεις, στηρίζεις, ενημερώνεις, διασκεδάζεις. Τα λεφτά θα τα πάρεις αν τα κάνεις όλα σωστά.
– Τα social media κάνουν την αγορά πιο έξυπνη, τους ανθρώπους πιο συνειδητοποιημένους και απαιτητικούς. Οι πελάτες που ήξερες, δεν είναι αυτοί που απευθύνεσαι σήμερα.
– Τα social media είναι η ανοιχτοσύνη και διαφάνεια ανάμεσα σε ανθρώπους, θεσμούς εταιρίες και οργανισμούς. Αν θέλεις να κρύψεις, καλύτερα μην ασχολείσαι.
– Τα social media αγαπούν τις εταιρίες με ανθρώπινο λόγο.
– Τα social media αγαπούν την δράση. Οι εταιρίες που έχουν υιοθετήσει το “Action speak louder than words”, κερδίζουν. Οι άλλες σχεδιάζουν μπανεράκια.
– Τα social media είναι το πλαίσιο συν-δημιουργίας υπηρεσιών και προϊόντων. Καμία εταιρία δεν μπορεί να δημιουργήσει αξία μονομερώς.
– Τα social media είναι το καινούριο, το γρήγορο, το άμεσο, το real-time. Αν αργείς να ανταποκριθείς, μην ανησυχείς υπάρχουν και πιο γρήγοροι.
– Τα social media είναι η πηγή νέας γνώσης για κάθε στέλεχος και ιδιοκτήτη εταιρίας που θέλει να μάθει τι λέγεται στην αγορά.
– Τα social media είναι ένα μέρος όπου η φήμη και η εμπιστοσύνη παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο.
– Τα social media είμαστε όλοι εμείς όταν βγάζουμε το καπέλο του επαγγελματία. Γι’ αυτό δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο άνθρωπος είναι στο επίκεντρο και οι προσδοκίες του είναι οι εταιρικοί μας στόχοι.