fbpx
SHARE
Από Ιωάννης Οφάκογλου
Αρθρογραφία
20.10.2017

H digital κουλτούρα διαμορφώνει το φαρμακευτικό μάρκετινγκ

Ο Clay Shirky, καθηγητής επικοινωνίας στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, αναφέρει σε ένα από τα βιβλία του ότι όπως έχει δείξει η ιστορία, κάθε φορά που αλλάζει ο τρόπος επικοινωνίας των ανθρώπων, αλλάζει η κοινωνία.

Η κοινωνία αλλάζει και παράλληλα η αγορά γίνεται πιο κοινωνική, ανοιχτή και έχει πάρει τη μορφή ενός τεράστιου φόρουμ. Οι άνθρωποι απαιτούν περισσότερη διαφάνεια, αλήθεια και θέλουν από τις εταιρίες να συμβάλλουν στην βελτίωση της ποιότητας ζωής τους με οποιοδήποτε τρόπο.

Τεχνολογία, διαδίκτυο και mobile συσκευές έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί συμβαίνει αυτό και πως επηρεάζει το φαρμακευτικό μάρκετινγκ; Ποιος είναι ο λόγος που εσύ που διαβάζεις τώρα αυτές τις λέξεις θα έφευγες πολύ πιο ευκολα από το σπίτι δίχως πορτοφόλι παρά δίχως κινητό τηλέφωνο; Γιατί πριν πας διακοπές επισκέπτεσαι το trip advisor & το booking.com; Και για πες μου σε παρακαλώ μήπως είσαι από αυτούς που λίγα χρόνια πριν έλεγαν ότι δεν θα κάνουν ποτέ προφίλ στο Facebook και τώρα έχεις στο Facebook, στο Linkedin, στο Instagram και είσαι συνδρομητής σε καλωδιακή τηλεόραση;

Έχεις σκεφτεί ποιοι είναι οι λόγοι που μας έχουν οδηγήσει σε αυτό το σημείο και τί συμπεράσματα μπορείς να βγάλεις ως στέλεχος εταιρίας για την αγοραστική συμπεριφορά των πελατών σου;

Γιατί τελικά χρησιμοποιούμε τα social media; Γιατί το κινητό δεν είναι πια gadget αλλά είναι επέκταση του χεριού μας;

Πάμε να δούμε μαζί τους κυριότερους λόγους.

  • Γιατί σήμερα μέσω της τεχνολογίας, του διαδικτύου και των mobile συσκευών μπορείς να κάνεις πράματα που δεν μπορούσες να κάνεις στο παρελθόν.
  • Γιατί σήμερα που τα χρήματα είναι λιγότερα, θέλεις να κάνεις πιο συνειδητοποιημένες επιλογές.
  • Γιατί σήμερα η επικοινωνία είναι real time, πιο άμεση και πιο άνετη.
  • Γιατί σήμερα έχεις πρόσβαση στην πληροφορία και θέλεις να μαθαίνεις περισσότερα.
  • Γιατί σήμερα έχεις περισσότερους τρόπους επικοινωνίας με τους ανθρώπους που αγαπάς, τους φίλους και τις εταιρίες.
  • Γιατί σήμερα με μια συσκευή και μια σύνδεση στο διαδίκτυο μπορείς να δηλώσεις παρόν, να ακουστείς, να δημιουργήσεις την επόμενη τάση ή ακόμα και την επόμενη επανάσταση.
  • Γιατί σήμερα είσαι σημαντικός, μια προσωπικότητα με όνομα και επώνυμο και επιθυμείς εξατομικευμένες υπηρεσίες.
  • Γιατί σήμερα έχεις περισσότερες επιλογές, έχεις πρόσβαση σε νέες αγορές, σε περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες και ξέρεις πολύ καλά ότι μπορείς να αποκομίσεις μεγαλύτερη αξία από τις εταιρίες που προσπαθούν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους λόγω του ανταγωνισμού.
  • Γιατί σήμερα ζούμε στην “on demand” εποχή και επιθυμείς οι εταιρίες να μην επικοινωνούν μαζί σου όποτε αυτές θέλουν αλλά όποτε εσύ επιλέξεις.

Brand manager τη φαρμακευτικής αγοράς, marketing manager, digital communication & σκέτο communication manager, product manager & specialist και όλοι εσείς που είστε έξω στο field δεν σας ειπα τίποτα για την υγεία και όμως είπα τόσα πολλά.

Και ενώ νιώθεις ότι το περιβάλλον αλλάζει σε ακούω να λες ότι δεν θέλεις να πάρεις ρίσκο. Ωστόσο ο ιδρυτής της πλατφόρμας που χρησιμοποιείς με το μεγάλο “F” είπε σε ένα συνέδριο ότι “Το μεγαλύτερο ρίσκο για μένα είναι να μην πάρω κανένα ρίσκο”. Ένας άλλος πανίσχυρος άντρας, ο CEO της ΝΟΚΙΑ Steve Ballmer είπε στην τελευταία του ομιλία κλαίγοντας “We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost”.

Και ξέρεις γιατί he lost; Γιατί αυτός και το management team του έμειναν προσκολλημένοι στις παραδοσιακές πεποιθήσεις, στις αποτελεσματικές πρακτικές που είχαν σχεδιάσει για μια άλλη αγορά, για μια άλλη εποχή. Όντως, δεν έκαναν τίποτα λάθος δυστυχώς όμως η αγορά και ο πελάτης άλλαξαν πολύ γρήγορα και αυτοί δεν μπόρεσαν ή πολύ χειρότερα δεν ήθελαν να προσαρμοστούν.

Οι φαρμακευτικές εταιρίες μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην μεταμόρφωση της υγείας αρκεί να αλλάξουν προτεραιότητες και πολύ βασικό τον τρόπο που βλέπουν την σχέση τους με τους άλλους εταίρους της υγείας.

VIDEO

Το μόνο σίγουρο είναι η συζήτηση δεν θα πρέπει να επικεντρωθεί στην τεχνολογία και τους digital τρόπους επικοινωνίας αλλά ποιος είναι ο νέος ρόλος του φαρμακευτικού μάρκετινγκ και με ποιον τρόπο οι εταιρίες μπορούν να προσφέρουν νέα αξία τόσο στους γιατρούς όσο και στους ασθενείς.

Οι ασθενείς:

  • Χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να ενημερώθουν σχετικά με θέματα υγείας.
  • Πριν και μετά την επίσκεψή τους στον γιατρό διαβάζουν άρθρα για να γνωρίζουν αρχικά τι μπορεί να έχουν και στην συνέχεια αν αυτό που τους είπε ο γιατρός συμβαδίζει με αυτά που είπαν άλλοι γιατροί σε άλλους ασθενείς.
  • Αναζητούν τον κατάλληλο γιατρό και ιατρικό κέντρο από το διαδίκτυο.
  • Δημιουργούν κοινότητες – groups στο Facebook & τα forums γύρω από ασθένειες που απασχολούν πολλούς ασθενείς.
  • Ρωτούν άλλους ασθενείς ή γιατρούς αν η αγωγή ή το φάρμακευτικό σκεύασμα, συμπλήρωμα ή ΜΗΣΥΦΑ που επέλεξαν ή τους έδωσε ο γιατρός είναι το κατάλληλο.
  • Διαβάζουν τα blogs των γιατρών που έχουν επιλέξει να γίνουν και bloggers γιατί θεωρούν ότι η πληροφορία που λαμβάνουν είναι αξιόπιστη.

Οι γιατροί:

  • Κάνουν εγγραφές σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες για να έχουν ενημέρωση για θέματα που αφορούν την ειδικότητά τους.
  • Βελτιστοποιούν την παρουσία τους στο διαδίκτυο με την δημιουργία προσωπικών ιστοσελίδων.
  • Χρησιμοποιούν τα social media για να ενημέρωσουν το κοινό τους και να γνωστοποιήσουν την ύπαρξή τους σε στοχευμένο κοινό και να αυξήσουν τα σημεία αλληλεπίδρασης με τους ασθενείς τους.
  • Μπαίνουν σε ψηφιακές πλατφόρμες που τους βοηθούν να κάνουν την δουλειά τους πιο ποιοτικά όπως το www.isabelhealthcare.com.
  • Επικοινωνούν μέσω διαδικτύου με άλλους γιατρούς ανά το κόσμο για να αποκτήσουν μεγαλύτερη γνώση και να μάθουν νέους τρόπους θεραπείας σε συγκεκριμένα περιστατικά.
  • Χρησιμοποιούν το skype για να επικοινωνήσουν με ασθενείς τους σε απομακρυσμένες περιοχές.

 

Βλέπετε ότι δημιουργούνται ευκαιρίες που σας δίνουν τη δυνατότητα να αναπτύξετε νέες υπηρεσίες και να συμβάλλετε στην καθημερινότητα γιατρών και ασθενών με beyond the pill services!

Αρκεί να τοποθετήσετε στο επίκεντρο τις προσδοκίες και ανάγκες τους όπως έκαναν οι εταιρίες που μπήκαν στην ζωή μας.

Ο Steve Jobs δεν ξεκίνησε να φτιάχνει υπολογιστές. Ξεκίνησε να δει πως θα μπορέσει να βελτιώσει τις εμπειρίες των ανθρώπων όταν αυτοί χρησιμοποιούν υπολογιστή.

Οι Λάρρυ Πέιτζ και τον Σεργκέι Μπριν δεν έφτιαξαν την Google για να διαφημίζονται οι εταιρίες αλλά για να συγκεντρώσουν την πληροφορία και να την παρέχουν άμεσα σε όποιον την αναζητά.

Οι άνθρωποι της τεχνολογίας ξεκίνησαν έχοντας στο επίκεντρο έναν και μόνο παράγοντα: Τον ΑΝΘΡΩΠΟ που θέλαν να στοχεύσουν. Και τα κατάφεραν!

 

SHARE